“Te még kicsi vagy hozzá! Majd, ha nagy leszel!” 🙁 Mondják nagyon gyakran az anyukák… 🙁
Te már nagy vagy! 😀 Meg tudsz csinálni olyan dolgokat, melyeket sosem próbáltál ki? Elég az hozzá, hogy nagy lettél? Vagy pedig az is kell hozzá, hogy időben elkezdjük fejleszteni képességeinket minden területen?
Fejlesztések közben, ezek a területek összekapcsolódnak és sorra születnek a kisebb-nagyobb „csodák”.
Te, hiszel magadban? Fűzz gyöngyöt! 😉
Már ki is találtam a válaszaidat: – Én nem tudok gyöngyöt fűzni… Nem értek hozzá… Nem tudom megfogni a gyöngyöt… Nehéz ez nekem… „Öreg” vagyok én ehhez! Ez gyerekeknek való… – kifogások sora 🙁 🙁 🙁
Hoppá! Gyerekeknek való! Akkor a gyermeked kipróbálhatja? – erre még visszatérünk. 😉
Sajnos Te eddig nem is próbáltad!!! 🙁 Igazam van? És lehet, hogy nem csak a gyöngyfűzést hárítottad el az elmúlt években, hanem sok más kreatív tevékenységet is. 🙁
Oka lehet kudarc kerülése vagy csak egy kis lustaság. Félő, hogy Te már azt is eldöntötted, hogy nem csak Te nem tudod, hanem a gyereked sem, mert amikor ő meg szeretné csinálni, akkor közlöd vele, hogy:
– Te még kicsi vagy! 🙁
– Ez nehéz! 🙁
– Te nem értesz hozzá! 🙁
– Nincs rá idő! 🙁
– Drága a gyöngy! És így tovább… 🙁
Gondolom ez nem csak a gyöngyfűzésekről szól, hanem sok más tevékenységről is. A kifogásokat gyűjtöd, pedig a megoldásokon kellene gondolkodnod!
Sőt! Jön a „MENTŐ ÖTLETED”: – Csak nézegessük a képeket, mert mi úgyse tudjuk megcsinálni! 🙁 🙁 🙁
Gondolj bele!
Amikor először lebeszéled a gyermekedet, valami nagyszerű dolog kipróbálásáról, akkor elindítod benne azt a vonalat, hogy ő csak „SZEMLÉLŐ” legyen, és ne aktív cselekvő. Belőlük lesznek azok a gyerekek, akik egy csoportmunkánál csak csendes szemlélők, mert nekik megtanították, hogy „Te nem értesz hozzá! Te úgyse tudod!” Mit fog ő csinálni, amíg a többiek dolgoznak, alkotnak? Unatkozni fog és ha elunja a semmittevést, akkor rendetlenkedni fog. Eredményei pedig rohamosan romlanak, mert a szakadék növekedni fog az alkotó és csak nézelődő gyerekek képességei között. Szerintem Te nem ezt szeretnéd…
Néhány kisgyerek óriási hátránnyal indul akkor, amikor nem kapott a kezébe egy ceruzát és papírt. A színezés és a rajzolás nagyon fontos az ő életükben!
– Anya! Nézd, mit rajzoltam! – mutatja lelkesen a gyereked. Te pedig bántó, kritizáló megjegyzéseket teszel a rajzára, esetleg még ki is neveted. Végül közlöd vele, hogy:
– Nálunk mindenkinek botkeze van, senki se tud rajzolni! Gyermekem, kár próbálkoznod! Te is ügyetlen vagy! 🙁
Láttad már ilyenkor gyermeked arcát, hogy hogyan alakul át a boldog, lelkes gyerek arc… 🙁
Te fagyasztottad le a mosolyát!
Szerencsés esetben, ő még próbálkozik. Esélye a fejlődésre akkor van, ha olyan felnőttel találkozik, aki biztatja, tanácsokkal látja el. Nagyon sok fejlődési terület hasonlóan működik, vagy nem működik, attól függően, hogy hogyan segítjük vagy akadályozzuk. Gondold át, hogy hogyan véleményezed, értékeled gyermeked munkáit! Törekedj arra, hogy építő, segítő legyen, amit mondasz neki!
Te már felépítetted a saját korlátaidat, gyermekednek ne építs ilyet! Sőt! Próbáld lerombolni a saját korlátaidat az ő érdekében! Próbálj ki sokféle alkotási területet (nem csak a gyöngyfűzés segít) és tanítsd meg őt is, így tudja megtalálni a neki legmegfelelőbbet! Gyűjtse a tapasztalatokat, mert ez a legfontosabb!
Lehet, hogy egy kicsit elgondolkodtál és azt mondod, hogy
“Én nem is ilyen anyuka vagyok…
Én gyakran segítek gyermekemnek, de nem mindig sikerül.
Néha ő, és néha én vagyok türelmetlen 🙁
Jó lenne tudni, hogy hogyan lehetnénk együtt ügyesebbek… “
A mai világban valóban nehéz megtalálni a megfelelő utat ahhoz, hogy hogyan fejlődjön jobban a gyermekünk. Régebben ez “ment magától”… Pontosabban ez csak részben igaz. 10-20-30 évvel ezelőtt a gyerekek állandóan tevékenykedtek, sok-sok órát játszottak a szabadban. A mozgás volt a legfontosabb, ami jelenleg minimálisra csökkent. Pedig a mozgás az, amivel szinte minden terület fejleszthető.
Nem fogok szakszavakat használni, és mindig megmagyarázni, hogy most éppen mi is fejlődik. Miért? Mert az a lényeg, hogy gyermeked sokféle tevékenységet próbáljon ki, minden képessége fejlődjön. Ha jól csináljuk, akkor nem lesznek fejlesztésre szoruló területek. Ha mégis, akkor arra egy kicsit jobban kell figyelni, és abban segít majd konkrétan az ovi vagy az iskola fejlesztőpedagógusa testre szabott feladatokkal.
Hétről, hétre megmutatom, hogy a gyöngyfűzéssel hogyan lehet “okosodni”, ügyesedni. Lesznek a gyöngyfűzéssel kapcsolatos „írásbeli” feladatok is, melyek segítségével együtt megtervezhetitek a gyöngyös alkotásokat. Megmutatom azt is, hogy az elkészített alkotásokkal, hogyan lehet játékosan fejleszteni a képességeket. És ígérem, hogy nem lesz éjjel-nappal gyöngyfűzés… 😉
A LÉNYEG! Alkossatok együtt!
Próbáljatok ki klassz dolgokat! Mindenki volt kezdő, van akinek sok gyakorlás kell, van akinek kevesebb… nem vagyunk egyformák! A lényeg a tanulás és az alkotás! Pontosabban az ALKOTÁS és az majd befolyásolja a tanulás sikerességét is. 🙂
Csak Rajtad múlik, hogy hogyan alapozod meg gyermeked jövőjét!
Kövesd bejegyzéseimet! 😉
Egy kis segítség a döntésedben, nézd meg ezt a videót, de fontos, hogy VÉGIG!
Tetszik az ötletem? Mutasd meg kisgyerekes ismerőseidnek!
Minél több kisgyerek ismerje meg a felfedezés és az alkotás örömét! 😀
Csatlakozz a Fejlesztő gyöngyöző csoporthoz,
ahol megtaníthatod gyermekednek a gyöngyfűzés alapjait!
Köszönöm! 😀