Mindenki azt gondolja, ha fejleszteni szeretné a gyermekét, akkor venni kell többféle munkafüzetet, színes ceruzát – azután: csüccs és dolgozik a gyerkőc. Rövid idő múlva fejlődik is, hiszen ezek a füzetek arravalók. IGEN, fejlődik!
De jó ha tudod, hogy ezek is akkor a leghatékonyabbak, ha kap mellé segítő, irányító, kiegészítő kérdéseket a felnőttektől, vagyis Tőled. 😉

Igen ám, de egy idő után már a kisujjában van az összes feladat és ez majd hátrány is lehet! 🙁 HOGYAN???
Az órán, amikor hasonlókat tanulnak, akkor már nem figyel, mert „Én ezt már rég tudom!” – gondolatok járnak a fejében. Ez igaz lehet, de lemarad azokról a fontos kiegészítésekről, amit a tanító néni mond hozzá. Egy idő múlva unatkozni fog, nem lesznek számára újdonságok, a fejlődése lelassul, megtorpan, esetleg magatartás problémák is megjelennek. Jó lesz vigyázni a rengeteg fejlesztő füzettel, mert „jóból is megárt, a sok!”

Mi legyen akkor? Ne vegyek fejlesztő füzeteket? 🙁 DE! VEGYÉL! Csak ügyelj a sokszínűségre és a mennyiségre! 😉

Ügyelj arra is, hogy sokféle módon fejlessz! Hiszen az egész fejlesztésben a legfontosabb a tapasztalatszerzés és a megfigyelőképesség fejlesztése. Amennyiben ebben jó a gyerkőcöd, akkor már nyitottabb az új ismeretekre. :D

Hogyan segíts gyermekednek, akinek már „uncsi” az írogatás vagy nem is szeret írni, színezni?

TANÍTSD MEG GYÖNGYÖT FŰZNI!

Most, hogy láttad a fotót, arra gondolsz, hogy az én gyermekem is tud ilyet fűzni… 😉 és akkor ő már gyöngyfűző gyerkőc! Sajnos nem! 🙁

De erre a lépésre szüksége van, hiszen így kezdődik a gyöngyfűzéssel való ismerkedés! Nagyon jó, ha olyan zsinórunk van, amellyel könnyű fűzni, vagyis kicsit vastagabb és esetleg “merevebb” a vége, mint pl. a cipőfűzőknek! 😀

Fontos, hogy nagyobb méretű gyöngyökkel kezdjünk, erre a legjobbak a fagyöngyök. Könnyű megfogni, viszonylag hamar van sikerélmény, hiszen kevesebb darabot kell felfűzni. 😀

Az első fűzéseknél elég, ha tetszőlegesen fűzi a gyöngyöket. Amikor elkészült, akkor sorolja fel, hogy milyen gyöngyöket fűzött fel! Így gyakorolhatjátok a színeket is! 😀

Mentés

Nézzünk néhány egyszerűbb játékos feladatot!
A nagyobbik tálkában tetszőleges számú gyöngyből válogassuk ki a zöldeket!

Minden zöld a kicsi tálkában legyen!

Közben lehet beszélgetni arról, hogy
– Mi zöld a környezetünkben?
– Mi zöld a lakásban, vagy az udvaron?
– Van-e zöld játékod?
– Melyik ennivaló zöld? stb.

Következő feladat lehet egy másik szín kigyűjtés és hasonló kérdések feltevése. Kérdezni bármit kérdezhetsz színekkel kapcsolatban, ezek csak kiinduló ötletek.

Amikor ismeri az alapszíneket, akkor tegyetek különbséget pl. a világos és a sötét zöld között!

Mentés

Most 2 tálkába válogatunk. 😉
Külön-külön a világoszöldeket és a sötétzöldeket.

Kiválogattuk a zöld gyöngyöket, sőt csoportosítottuk is. Vajon melyikből van több? Hogyan tudjuk megállapítani? Legegyszerűbb, ha megszámoljuk… 😉 Lehet, hogy számolni tud a gyerkőcöd, de a melyik nagyobb és melyik több még nem megy 🙁

A bal kézzel fogj meg 1 db sötétzöld gyöngyöt, jobb kézzel pedig 1 db világoszöld gyöngyöt!
És mindkettőt tedd vissza az eredeti tálkába!
Ezt addig ismételd, amíg valamelyik szín el nem fogy!

Ezzel a pakolgatással megtudhattuk, hogy amelyik színű gyöngy elfogyott, az volt a kevesebb. És amelyikből még maradt a tálkában, az volt a több.

Újabb tálkáink vannak. Az egyikben sok narancssárga gyöngy van, a másikban pedig sok a citromsárga gyöngy.

Válogassuk ki a baloldali tálkába a narancssárga gyöngyöket,
a jobboldaliba pedig a citromsárgákat!
A gyöngyöket csak a felette levő tálból szabad kigyűjteni!

Hogyan hasonlítsuk össze gyöngyök mennyiségét, ha a gyermekünk még nem tud számolni? Ebben segít nekünk Eszes Ede… 😉

Fogjunk 2 db kb. 20 cm-es  drótot, és a baloldali végekre rögzítsünk 1-1 db másfajta gyöngyöt!
Az egyik drótra fűzzük fel a narancssárga gyöngyöket,
a másikra a citromsárgákat!
A gyöngysorokat tegyük egymásmellé, és már látjuk is, hogy melyik a több.

Az összehasonlítás során még az is látható, hogy mennyivel több az egyik gyöngy, mint a másik! Mennyit vegyünk le, hogy ugyanannyi legyen? Vagy mennyit fűzzünk még rá, hogy ugyanannyi legyen? Ezekre a kérdésekre ki könnyebben, ki nehezebben válaszol. Megmutathatjuk azt, hogy egyet levéve rövidebb lesz a sor. A kettő lánc viszont egyenlő hosszú lesz.

Ez a feladat is tetszőleges színekkel újra és újra játszható. Igen játszható, mert a kisgyereknek ez nem tanulás, hanem játék a gyöngyökkel. 😀

Miért drótra fűztünk? Mert könnyebb vele a gyöngybe bújni, mint fonallal. És a drót fűzés utáni állapota (mennyire görbül el, törik meg vagy “gyűrődik”) mutatja gyermeked ujjainak finommotorikájának a fejlődését. Nagyobb gyerekeknél is előfordul, hogy többször le kell vágni a drót végéből, mert fűzés közben nagyon “összegyűrődik”. 🙁 Ez néha az izgalom jele is. Amikor már egyes lépéseket ügyesen fűzi, akkor a drótok szép egyenesek maradnak.

Jól jegyezd meg! Dróttal fűzni nehéz feladat.

Kicsi gyerekek csak felnőtt felügyelete mellett fűzzenek gyöngyöt!!!

Tetszik az ötletem? Mutasd meg kisgyerekes ismerőseidnek!
Minél több kisgyerek ismerje meg a felfedezés örömét! 😀

Köszönöm! 😀

Mentés

Mentés

Mentés