A meseolvasás nagyon fontos a kisgyerekek életében. Ezzel kapcsolatos tapasztalatait és ötleteit osztja meg velünk Gubek Katalin, azaz Kata néni.
Át is adom a szót…
Pályafutásom 5 évvel ezelőtt kezdtem a Budapest XIII. Kerületi Hegedüs Géza Általános Iskolában napközis nevelőként, valamint felső tagozatba betanító matematika tanárként. Munkám során testközelből is megtapasztalhattam azt a jelenséget, melyről már egyetemista koromban is sokat olvastam, hogy a gyerekek szövegértése egyre inkább felületes. 🙁 Sajnos ez nemcsak az olvasás órán okoz nehézségeket, hanem a többi tantárgynál is megjelenik. (pl.: matematika órán a szöveges feladatok értelmezésénél, természettudományos tantárgyaknál a lényeg kiemelésénél, vagy akár az órai feladatok / dolgozatok utasításának megértésénél).
Keveset olvasnak a gyerekek…
Tapasztalatom szerint, ahogy nőnek a gyerekek, egyre nehezebb bennük felkelteni az olvasási kedvet. Sokan kudarcként élik meg ezt a folyamatot, hiszen vannak, akik képességeik miatt nehezebben boldogulnak az olvasással. És vannak, akiknek az érdeklődési körétől esik messze a kötelezően kijelölt irodalmi mű. Mindezek tudatában elhatároztam, hogy a gyerekek olvasóvá nevelésének érdekében visszanyúlok a gyökerekig. 😉
Olvasási verseny
Immáron osztályfőnökként harmadikosaim körében év elején meghirdettem egy olvasási versenyt. (Igazából már másodikban szerettem volna kezdeni, de sajnos a vírushelyzet közbeszólt.) ;(
A felhívás lényege, hogy ha valaki elolvas egy könyvet, akkor behozza magával az iskolába és egy rövid bemutatót tart róla osztálytársainak. Néhány mondatban összefoglalja, kik a szereplők, miről szól a történet, kiknek ajánlja. Ezt teljesítve a tanuló neve a könyv adataival együtt (szerző, cím) felkerül az olvasófalra. Ha valaki érdeklődését felkeltette a mű, ki tudja kölcsönözni a könyvtárból. Sokszor egymás között is megy a csere-bere. 😉
Szerencsére intézményünkben az ebédelésre minden osztály egy teljes tanórát kap, így heti háromszor ebbe az idősávba be tudunk csempészni 15-20 perc könyvajánlót is. 😉
A szóbeli beszámolók által az olvasás élménye és a társak ízlésének megismerése mellett sokat fejlődik a gyerekek kifejezőképessége és a fogalmazást is jól elő lehet vele készíteni. Fontos a tématartás, lényegkiemelés, részekre bontás, változatos kifejezések használata is. Eleinte persze ez elég nagy kihívást jelent, de egy kis terelgetéssel, valamint újabb és újabb könyvajánlásokkal egyre ügyesebbek lesznek a gyerekek. 😀
A tanulók olvasási képessége és érdeklődési köre egy osztályon belül is elég széles skálán tud mozogni. Éppen emiatt műfaji, illetve terjedelemre vonatkozó megkötést nem adtam. A célom, hogy önszántukból és örömmel olvassanak diákjaim, s éljék át a könyvek által nyújtott varázslatos élményeket.
Az igazságosság kedvéért azonban egy kritériumom volt: ha rövidebb, nagyobb betűvel írt, vagy sok képpel tűzdelt könyvet olvasnak, abból kettőt (vagy többet) kell bemutatni, hogy felkerüljenek a táblára. 😉 Így a gyengébben olvasók sem riadtak vissza, hogy hosszú regényeket kell olvasniuk, s bátran vágtak bele a kihívásba! Volt, aki Boribont vagy Peppa malacos könyvet hozott, ami ugye fiatalabb korosztálynak szól, de mivel több kötetet is végigolvasott, így elnyerte méltó helyét a táblán. 😉
Tekintve, hogy az osztályban a lányok vannak többségben (8 fiú, 14 lány), így a legnépszerűbb könyvek témája is az ő szívükhöz áll közelebb. Ezek közé tartoznak az Egy Zizi naplója, a Titkos királyság, a Varázslatos Állatbirodalom és a Tea Stilton által írt sorozat különböző részei.
Persze nem állítom, hogy minden gyerek szorgosan fogja bújni a könyveket ezután, de nálunk hatalmas lelkesedéssel vágott bele az osztály a kihívásba! Az első félév alatt 80 könyvcím került fel a falitáblára! 😀 Van 2-3 kiemelkedően lelkes gyerek (az egyik kislány 25 könyvnél tart), de a többiek is egyre motiváltabbak. Egyre több gyerekben kezd megfogalmazódni, hogy legalább egyszer szeretné, ha kikerülne a neve az olvasófalra. 😀
Az egyéni olvasás mellett rendszeresen tartunk közös olvasásokat is.
Elsős koruk óta jellemző, hogy napközis kollégámmal a „lopott időkben” (ebédelős óra után, reggeli vagy uzsonna közben) mesét olvasunk a gyerekeknek. Általában rövidebb könyveket választunk, melyek több fejezetből állnak, s az egyes részeket mindig megbeszélés, véleményformálás, tanulságlevonás követi (pl. Mazsola és Tádé, Nyúl Péter, Misi Mókus, Mantyusok, A titoktündér, évszakokhoz / ünnepnapokhoz köthető történetek, stb.). Gyakran összekötjük a kellemest a hasznossal, s az olvasott művet aztán bábszínházban vagy mesefilm változatban meg is nézzük.
Tudom, hogy a tanmenet, illetve az általános műveltség érdekében vannak klasszikus kötelező olvasmányok, melyeket fel kell dolgozni a gyerekekkel, viszont fontosnak tartom, hogy a régies nyelvezet, sok ismeretlen kifejezés, illetve a téma iránti esetleges érdektelenség miatt ne hagyjuk ezzel magukra őket!
Ne nyárra adjuk fel nekik elolvasni a kijelölt művet, vagy iskola idő alatt néhány hónapos határidővel, mert könnyen elvehetjük a tanulók kedvét az olvasástól! Az ilyen típusú olvasmányokat célszerű közösen, élményszerűen feldolgozni, akár több tantárggyal összekapcsolva. 😉
Nálunk idén a Vuk volt terítéken, s a régies nyelvezet, sok leírás miatt nem mindenki szeretett bele első nekifutásra.
Minden fejezetet közösen, az iskolában dolgoztunk fel heti egy kijelölt olvasás órán különböző játékos feladatokkal.
Volt keresztrejtvény, activitys szómagyarázat, memória játék, névjegykártyakészítés, étlapösszeállítás, vetélkedő, képregényrajzolás, dramatizálás, plüssállat varrás stb. 😉
Én is tisztában vagyok vele, hogy sok esetben a fejünk tetejére is állhatunk, akkor sem tudjuk bizonyos gyerekek érdeklődését felkelteni, motiváltságát fenntartani. Amennyiben néhány gyereknek pozitív élményt tudunk nyújtani, megérte az erőfeszítés! A csapat tagjai egymást segítve kiváló eredményeket értek el. 😀
A verseny győztese év végén könyvjutalomban és oklevélben részesül, a második és harmadik helyezett oklevelet és különleges könyvjelzőt kap. A többi résztvevő aktivitását is díjazom! Mindenkinek, akinek a neve legalább egyszer felkerül a falitáblára, egy rövid kis idézettel ellátott, általam készített könyvjelző lesz a jutalma. Természetesen az édességek is a jutalmak közé tartoznak – zárta szavait Katalin.
Kedves Katalin!
Gratulálok ehhez a kiváló ötlethez, melyet részben már sikerült is megvalósítanod. Tudjuk, hogy az iskolák bezárása miatt ez a folyamat megtorpant, de bízzunk abban, hogy hamarosan folytathatjátok és további sok közös olvasási élményben lesz része a gyerekeknek!
Legyen mesés minden napotok!
😀
Szeretnétek Ti is új meséket megismerni? Igen? 😀
Akkor olvass bele a gyöngycsibés mesékbe! 😉
És, ha tetszik mutasd meg kisgyerekes ismerőseidnek is!
Nézd meg a rólunk készült mesés videót is!
Köszönöm!
Létrejött a Mesés gyöngycsibe klub… 😉
Csatlakozz Te is! Ismerjük meg a gyöngycsibés meséket együtt! 😉 Várlak a gyöngycsibéimmel…