Évek óta figyelemmel kísérem az interneten a kreatív pedagógusok munkáit. A szakmai csoportokban csodaszép ötleteket láthatunk. Néhány napja láttam meg Nagy Márta óvó néni csodálatos interaktív falát, amely nagyon megtetszett. Elkezdtünk beszélgetni és kiderült, hogy ez már a második fal, de ez nem a saját ovijában található… És hamarosan az első interaktív falat is megmutatta, amelyről most mesél is nekünk… 
Át is adom a szót Márti óvó néninek… 

Tárnok Mesevár Óvodának  4 tagóvodája van, és én a Dózsa György útiban vagyok óvó néni. Tárnok Budapesttől kb. 22 km-re van, Érd mellett. A mi ovinkban 5 csoport van: Sárga, Piros, Szivárvány, Kék és Zöld, amely az én csoportom. 😉 Kattints a képre és már ott is vagy! 😉 

Kicsit visszalépünk az időben, 2018 tavaszán az óvodánk egyik sötét, kihasználatlan folyosó szakaszánál állva arról beszélgettünk kolléganőmmel, – Költő Mariann – hogy hogyan tudnánk ezt a részt is hasznosítani? 😉 

Ő környezetkultúra képzésre járt, környezeti nevelő, így először azt javasolta, mi lenne, ha kitennénk ide egy nagy táblát, amin az „Év madara / fája / állata” stb. lenne megjelenítve? Jó ötletnek tartottam… Készítettünk is egy állványra szerelt táblát, néhány laminált fotót és szöveges ismertetőt…

De valahogy kevésnek éreztem, folyton újabb és újabb lehetőségek jutottak eszembe. Ebben az időszakban bukkantam véletlenül több falfestési technikára. Az interneten láttam néhány olyan fotót, amelyek egy óvodában készültek: egy olyan festett mesefalra bukkantam, amit egy művész apuka festett és faajtókkal, dekorációkkal tette még izgalmasabbá. 😀

Elkezdtem rajzokat, vázlatokat készíteni elképzeléseimről a falfestéshez. Azonban ez volt életem első falfestése, ezelőtt soha még hasonlót sem készítettem. Terveimet először kolléganőmmel beszéltem át, majd együtt mondtuk el vezetőnknek, akinek nagyon tetszett az ötletünk és szabadkezet adott a kivitelezéshez, valamint maximális támogatását, segítségét ajánlotta fel a felmerülő költségekben is. 

Először is az ezer éves, elavult dekorációt szedtük le a falról, ezt követte a fal csiszolása. Maja óvó néni otthonról hozott alapozó festékével az egész falat lefestettük, ez kb. 10 m2. Száradás után halványan felrajzoltam a tájkép főbb vonalait, elemeit. Aztán elkezdtem a festést…  

Sajnos a falunk festéséről nincsenek fotóim, de egy óvó néni, aki meglátta a mi falunkat, megbeszélte az ottani kollégákkal, hogy ők is szeretnének hasonlót. Így ott is elindult a tervezés még novemberben. Ezek a fotók az ő faluk készítéséről születtek, amely nagyon hasonlít a mienkre. 😉 Ez az Érdi Kincses Óvoda fala, amelyet az elmúlt napokban fejeztem be. 😀 

Visszatérve a mi falunkra… 😉 jött a nyári szünet, a szabadságok ideje
és én minden nap bejártam a “Falat” festeni.
Az ügyeletben lévő gyerekek (és szüleik is) érdeklődve figyelték tevékenységemet, a
hogy mindig alakult a kép. Elkészült a kép és most folytatjuk további ötletelést… 

Azt terveztem, hogy olyan falat festek erre a folyosóra,
amin nem csak egy egyszerű, szép tájkép van és színesebbé, érdekesebbé válna a folyosó,
hanem kisebb-nagyobb polcok, tárolóhelyek…

Ezért már elkezdtem méretarányosan megtervezni a polcokat, fiókokat
(itt kamatoztathattam rajztudásomat, lakberendezői tanulmányaimat).
Az jutott eszembe, hogy a csoportunkban van egy kisfiú,
akinek az apukája bútorasztalos, Matusz Zsolt.
Az Apukával  sikerült a terveket megismertetnem és ő nagy örömmel vállalta a munkát,
vagyis segített a polcok, fiókok, szekrények kivitelezésében.

És most nézzük, hogyan alakult a “Fal” interaktívvá!  

Ide került az ásvány-, kőzet- és kagylógyűjteményem, illat és földminták,
érdekes természeti képződmények és termések sokasága. 

A felfüggesztett kis madáretetőben egy igazi feketerigó fészke van, ezt anyukámtól kaptuk.
Rendeltünk nagyítókat, nagyítódobozokat a gyerekek számára,
hogy akár a falnál kiállított tárgyakat, akár az udvaron felfedezhető érdekességeket
(rovarokat, növényeket, terméseket) alaposabban megvizsgálhassák. 😉 

 Otthoni kertünkben ez idő tájt ástunk ki egy kisebb fát.
Úgy gondoltam jól mutatna szabadon álló gyökérzetével a fal mellett és bevittem.

Itt az Év madara, fája… stb-t mutatjuk be a gyerekeknek,
Egy kisebb polcon természettel, állatokkal kapcsolatos könyveket raktunk ki,
amelyeket bárki nézegethet, aki arra jár.

Nyár végén, amikor újra bejártunk már az oviba, jöttek az újabb ötletek:
mi lenne, ha akváriumot is telepítenénk ide?
Tehát akkor valamilyen élő állatunk is lenne… 😉
Az egyik dadus néni, ekkor azzal állt elénk: mit szólnánk afrikai achát csigákhoz?
Mi megörültünk nekik!
Azóta a gyerekek is gyakran nézegetik a szépen cseperedő csigákat,
ellátásukban lelkesen segítenek, ezzel is a gondoskodás, mindennapos törődés,
a felelősségtudat épül, alakul bennük. 😀 

 A “Fallal” szemben lévő két szabad falfelületen két „matatófalat” készítettünk:
egyik raklapból készült (csiszolás, festés), mindenféle riglik, zárak, kilincsek,
kapcsolók teszik izgalmassá, a finom-motorikájukat, logikai képességüket fejlesztendő.
A kisfiúk nagy örömére, mivel őket vonzza a leginkább. 😉 

A másikat egy varrónő anyuka készítette textilre, melyen a masni és cipőkötés gyakorlása,
cipzár, patent, gombolás, kapcsok technikájának megismerése, gyakorlása vált lehetővé.
Amikor beszélgettünk vele tervünkről, nagyon lelkes lett,
s pár napon belül meglepett vele minket. 😀 

A folyosón a mosdóhoz vagy az udvarra jövő-menő gyerekek
bármikor megállhatnak egy kis szemlélődésre, kincs-vadászatra, „matatásra”.
Mivel tó is szerepel a falon, további „vizes” tárgyakra vadásztunk.
Így egy szülőtől horgászúszókat és halászhálót is sikerült kapnunk,
amit a folyosó terébe felülről lelógatva helyeztünk el.

Csoportszobánk polcain pedig egyre több doboz, üvegcse, madártoll, föld és illatminta kezdte átvenni a helyet. Lelkesedésünk átragadt a gyerekekre, kollégákra is: volt, aki agancsokat hozott, föld-, homokmintákat távoli országokból, egy harkály-vájta nagy fadarabot, szép kagylókat a tengerparti nyaralásról, vagy éppen ásványokat. Sokan megálltak szemlélődni, kérdezősködni: „De mire lesz ez az egész „gyűjtemény? ” Ezek többsége már a “Fal” részei, és évszaknak megfelelően váltakoznak a termések, tárgyak és egyéb látnivalók.  

A helyi világítást saját eszközökkel, egy apuka és a Tárnoki KÖZ-ÉRT együttműködésével valósítottuk meg. Az egész folyosószakasz így szépen benépesült, lehetőséget teremtve minden érzékszerv és sokféle képesség, érzék fejlesztésére a játékidőben. A különböző korcsoportoknak a környezeti nevelés témakörében sok témát tud a “Fal” szemléltetni, élményszerűbbé tenni a gyermekek számára. Ezen felül ide ki lehet jönni egy-egy témát megbeszélni: lehetőség van szőnyegre, párnákra ülni itt és úgy mesélni, beszélgetni.

A mi interaktív falunk lényege: A falfestmény önmagában is esztétikus, olyan kép, amely a földrajzi alapelemeket szemlélteti: földalatti barlang, gyökerek, földfelszín, mező, tavacska, nagy fa a kép szélén, ami egyúttal polcoknak is otthont ad, majd dombok-hegyek, sziklaszirtek. A hegyoldalban forrás, majd patak, folyó kavarog, amely aztán az erdőben eltűnik. Itt a barlangban látjuk újra a vizet barlangi tó képében. A polcokon, tárolókban pedig az összegyűjtött tárgyak vannak elrendezve, témák szerint. Mire minden polc, tároló, fali fiók a helyére került, újabb ötletek jöttek… és azóta is újabbak születnek. A “Fal” állandóan változik, mint maga a természet. 😉 – zárta szavait Márti óvó néni. 

Kedves Márti! 

Gratulálok ehhez a csodálatos ötlethez és a kivitelezéshez, mind neked, mind segítőidnek! A gyerek bizonyára boldogok, hogy ilyen csodálatos oviba járhatnak. Azt írtad, hogy saját meséidet gyakran elbábozod, ehhez is gratulálok és bízom abban, hogy egyszer egy mesekönyvben is összegyűjtöd a meséidet. 😉 

Legyen mesés minden napotok! 

 

Ha neked is tetszik ez a varázslatos interaktív “Fal”,
akkor mutasd meg másoknak is! 

Köszönöm!